Meer dan duizend woorden 01

Zo schrijf je goede product omschrijvingen

Zo schrijf je goede product omschrijvingen feature image 01

Samenvatting Artikel

Rond de tachtig procent van de Nederlanders koopt soms of regelmatig iets online. Ondernemers die streven naar maximale omzet en winst, ontkomen er dan ook bijna niet aan om hun producten (ook) digitaal te verkopen. Op internet heb je echter niet dezelfde mogelijkheden als in een fysieke winkel. Je kunt via je webshop immers niet of nauwelijks een bepaalde winkelbeleving creëren, waardoor de kans groter wordt dat de consument tot aanschaf overgaat. 

Wat je wél kunt doen om een potentiële klant te overtuigen? Welnu, onder meer via goede product omschrijvingen. Maar hoe schrijf je dan eigenlijk goede product omschrijvingen? En waar moeten productteksten zoal aan voldoen? We gaan er dieper op in via dit artikel, waarin we ook aandacht besteden aan de inzet van artificial intelligence (AI).

8 tips voor het schrijven van product omschrijvingen

Zou je zelf graag omschrijvingen willen maken van de producten die je verkoopt, maar weet je niet precies hoe? Met behulp van de 8 tips die we hieronder beschrijven kom je ongetwijfeld verder: 

  1. Zorg voor een wervend begin van de tekst. Dit nodigt de belangstellende uit gelijk verder te lezen.
  2. Maak de tekst niet te kort, maar zeker ook niet te lang. Meestal kun je rond de 300 woorden aanhouden als maximum.
  3. Richt de tekst op een logische manier in, en voorkom dat je te veel in herhaling valt.
  4. Ruim ergens in de tekst plaats in voor een overzichtje met bulletpoints met de specifieke voordelen (USP’s) van het product.
  5. Schrijf op een actieve, positieve manier, en houd het simpel.
  6. Verdiep je goed in de doelgroep en richt je vervolgens persoonlijk tot de lezer. Benoem ook welke specifieke problemen of wensen deze waarschijnlijk heeft, en waarom jouw product de ideale oplossing vormt.
  7. Hoe lyrisch je ook mag zijn over het product in kwestie, houd je in de product omschrijving wel aan de feiten. De klant moet namelijk een realistische weergave krijgen van het product. Dit kan achteraf een hoop onvrede schelen, om nog maar te zwijgen van retouren, en alle kosten die deze teweegbrengen. 
  8. Verrijk de tekst met fraai maar realistisch beeldmateriaal.

Extra tip: zet artificial intelligence in

Heb je onze adviezen hierboven bestudeerd en in de praktijk gebracht? Dan heb je waarschijnlijk een degelijke product omschrijving geschreven, want op deze manier schrijf je een goede product omschrijving. 

Er zijn evenwel ook andere manieren om een dergelijk artikel te produceren. Want wat te denken van de inzet van artificial intelligence? Bij artificial intelligence (vaak afgekort tot AI) draait het om kunstmatige intelligentie, en wel in de vorm van software die speciaal wordt gemaakt om werk van mensen over te nemen. 

De mogelijkheden van AI op het gebied van het schrijven van teksten worden langzamerhand steeds uitgebreider. Vooral product omschrijvingen zou je mede met behulp van AI kunnen samenstellen. Het gunstige daaraan is dat je hiermee flink tijd kunt besparen. Goede AI-tools fabriceren namelijk in luttele seconden prima productteksten. Een dergelijke tekst hoef je vervolgens alleen nog maar te checken, waarbij je hooguit nog iets kunt corrigeren of de tekst iets ‘persoonlijker’ kunt maken.

Meer blog artikelen