SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is een belangrijke factor voor het succes van je website. Maar hoe zorg je ervoor dat je teksten ook goed gevonden worden door zoekmachines? En hoe zet je SEO in om beter te scoren in de zoekresultaten? In dit artikel lees je meer over het gebruik van SEO bij copywriting.
Wat is SEO copywriting
SEO copywriting is een vorm van copywriting waarbij je rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie. Je schrijft hierbij met het doel om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Door rekening te houden met bepaalde aspecten van SEO, kun je je teksten beter laten scoren in de zoekresultaten.
Hoe gebruik je SEO copywriting
Het belangrijkste aspect van SEO copywriting is de titel van je pagina, oftewel de H1. Deze moet aantrekkelijk zijn voor mensen én voor zoekmachines. Daarnaast is het belangrijk om keyword gerelateerde woorden in je tekst op te nemen. Denk hierbij aan zoekwoorden die mensen zouden kunnen intypen in een zoekmachine als ze op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp die jij bespreekt in je artikel. Door deze woorden op te nemen in je tekst, benadruk je de relevantie ervan voor zoekmachines.
Voorbeelden van goede en slechte SEO copywriting
Het is niet altijd even makkelijk om goede SEO copywriting te produceren. Sommige teksten zijn duidelijk gericht op zoekmachines, waardoor ze er stijf en onnatuurlijk uitzien. Andere teksten missen juist de belangrijke elementen die nodig zijn voor goede zoekmachineoptimalisatie. Daarom is het belangrijk om een voorbeeld van goede en slechte SEO copywriting te analyseren.
Een voorbeeld van goede SEO copywriting is de naam van het artikel ‘Hoe gebruik je SEO in je copywriting’. Dit artikel is duidelijk geschreven met het doel om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. De titel van het artikel is aantrekkelijk én relevant en zegt iets over de inhoud van het artikel. Ook bevat het artikel veel keyword gerelateerde woorden, wat gunstig is voor zoekmachines, zoals SEO, copywriting en gebruiken.
Een slecht voorbeeld van SEO copywriting is de naam van het artikel ‘Is SEO copywriting moeilijk?’. De titel van dit artikel is minder aantrekkelijk en relevant dan de titel van bovenstaande voorbeeld. Daarnaast bevat het artikel weinig keyword gerelateerde woorden, waardoor het minder gunstig is voor zoekmachines, zoals moeilijk.
Als iemand op zoek is naar hoe je SEO gebruikt bij copywriting, zullen zij waarschijnlijk niet de vraag aan Google stellen of dit moeilijk is. Ze zullen eerder zoeken naar hoe je dit het beste doet.
Tips voor het schrijven van goede SEO content
Het is een uitdaging om goede SEO content te schrijven. Bij Meer dan duizend woorden krijg je daarom een aantal tips, waarvan we aan het begin van dit artikel al wat hebben verklapt:
1. Schrijf aantrekkelijke titels
2. Gebruik veel keyword gerelateerde woorden
3. Schrijf informatieve en interessante content
4. Gebruik aansprekende en unieke afbeeldingen
5. Promoot je content op social media
Nu je meer hebt gelezen over het schrijven van SEO content en hoe je SEO gebruikt bij copywriting, kun je aan de slag. Zorg voor goede en aantrekkelijke titels, waar je in ieder geval zelf ook op zou klikken en gebruik veel keyword gerelateerde woorden.