Als je als ondernemer tegenwoordig echt succesvol wilt zijn, dan kun je het je eigenlijk niet meer veroorloven om geen eigen website te hebben. En daar houdt het nog niet bij op. Je website moet immers ook vaak genoeg bezocht worden. Hiervoor is het essentieel dat je site gemakkelijk gevonden wordt, met name via online zoekmachines zoals Google.
Technieken die zorgen voor een hoge positie (ranking) in Google, en dus een goede vindbaarheid, vallen onder Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). In het online marketing werkveld wordt dit kortweg SEO genoemd.
Er zijn naar schatting rond de 200 factoren die bepalen hoe hoog je website wordt getoond op de zoekresultatenpagina’s in Google. Het zou te ver leiden om al deze factoren in dit artikel te benoemen. Wel verstrekken we hieronder vijf basistips waarmee je echt al een heel eind komt. Deze tips kan je gebruiken voor een goede SEO.
1. Zorg voor een onberispelijk werkende website
Talrijke ranking factoren die Google hanteert hebben te maken met de techniek en de structuur van je website. Simpel gezegd is de conclusie dat een uitstekend functionerende website het best wordt beoordeeld en beloond door Google, en vanzelfsprekend ook door je websitebezoekers.
Waar een onberispelijk werkende website zoal aan moet voldoen? Welnu, dat zijn bijvoorbeeld de volgende zaken:
- Zorg dat je website geen foutmeldingen, foutieve redirects en niet te openen pagina’s bevat.
- Probeer de laadtijden van je site zo kort mogelijk te houden.
- Draag er zorg voor dat alle zichtbare content van je website altijd op de juiste manier wordt getoond.
- Maak je website niet alleen voor gebruikers van een desktop en een laptop, maar zorg ervoor dat deze ook op een smartphone en een tablet mooi wordt getoond.
2. Plaats SEO-proof content
De content van je website bestaat vooral uit teksten, afbeeldingen, video’s en infographics. Ook de meta tags zouden hieronder kunnen vallen. Zaak is om deze content tegemoet te laten komen aan wat mensen uit jouw doelgroep willen lezen, of waarnaar ze op zoek zijn. Om daar achter te komen is het slim om eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Laat de betreffende trefwoorden vervolgens vaak genoeg terugkomen in onder andere paginatitels, tussenkopjes en teksten.
Van alle teksten is het belangrijk dat deze SEO-proof zijn, dus ook voor bijvoorbeeld je product omschrijvingen. Het schrijven van deze teksten kun je overigens zelf (laten) doen, maar het is ook mogelijk om hiervoor artificial intelligence in te zetten, zelfs al zul je door AI automatisch gegenereerde teksten altijd goed moeten nalezen en misschien moeten aanpassen.
3. Breng vernieuwing en speel in op actualiteit
Google weet het te waarderen wanneer je regelmatig nieuwe content op je website plaatst. Schrijf dus bijvoorbeeld af en toe een nieuw blog of plaats eens een nieuwsbericht. Ingaan op de actualiteit is hierbij ook verstandig.
4. Linkjes: intern, extern en je linkprofiel
Om ervoor te zorgen dat websitebezoekers langer op je site blijven, is het raadzaam elke subpagina van een of enkele linkjes te voorzien. Idealiter varieer je hierbij tussen interne links (waarbij men binnen jouw website blijft) en externe links, oftewel linkjes naar externe websites.
Naast dat Google een sterke linkstructuur, zoals hierboven beschreven, op waarde schat, is het belangrijk dat je een sterk linkprofiel opbouwt. Je linkprofiel vertelt op welke externe websites een backlink is geplaatst naar jouw website. In principe kun je ervan uitgaan dat hoe meer van zulke backlinks je hebt, hoe beter dat voor je uitpakt. Wel is de kwaliteit en relevantie van deze backlinks misschien nog wel belangrijker dan het aantal. Het verzamelen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd.
5. Gebruik een of meerdere SEO-tools
Bij alle stappen om je website SEO-proof te maken geldt tenslotte dat het slim is om een of meerdere SEO-tools te gebruiken. Een goede SEO tool (zoals SEMrush of Yoast SEO) kan je onder andere helpen bij het zoekwoordenonderzoek. Bovendien geeft een SEO-tool aan of je de belangrijkste zoekwoorden vaak genoeg gebruikt, of de linkstructuur nog verbeterd kan worden en of de techniek voor verbetering vatbaar is.